Blog

מזית פלאצ'י | מעצבת פנים / כללי  / עיצוב חללים מסחריים – המדריך המלא: כך תעשו את זה נכון!
עיצוב חללים מסחריים

עיצוב חללים מסחריים – המדריך המלא: כך תעשו את זה נכון!

תכנון ועיצוב פנים נכון, הוא משמעותי גם בבית המגורים, אבל כשמדובר בחלל מסחרי, העיצוב משמעותי אף מעבר לסוגיות של אסתטיקה וטעם אישי. יש לו מטרה מוצהרת – למשוך לקוחות פוטנציאליים ולהגדיל את היקף המכירות. איך עושים את זה נכון? ועל מה צריך לשים דגש בעיצוב חללים מסחריים? כל המידע בהמשך!

כאשר רוצים לקדם, לבדל ולהבליט בית קפה, מסעדה, משרד, בית מלון, מרכז קניות או כל חלל אחר הנועד למטרות מסחריות, עיצוב נכון, הוא קריטי. חלוקת החלל, הצבעוניות, סגנון האבזור, התאורה וכדומה, לא נועדו במקרה זה רק לשובב את העין. תפקידם הוא לשדר מסרים תת הכרתיים ללקוחות פוטנציאליים, ליצור את הרושם והנראות המבוקשים וכמובן לשרת את צורכי ההתנהלות בתוך החלל.

הודות לכך, ידע וניסיון בעיצוב חללים מסחריים הוא מצרך מבוקש מאוד בעולם האדריכלות ועיצוב הפנים. בעלי עסקים מודעים היטב לחשיבות נושא העיצוב ולדרך שלו לשפר את היקף העסקים ואתו את שורת הרווח.

מהו עיצוב חללים מסחריים?

עיצוב פנים חלל מסחרי הוא התוכנית שעל פיה מחולק, מאובזר ומרוהט השטח האמור. העיצוב צריך להתאים לתנאי ההתנהלות בבית העסק ולמטרות שהוא שואף להשיג. עיצוב חכם, ייצר זרימה נכונה בחלל וייתן תחושה טובה למי שנמצא בו, בין אם אלו עובדי המקום ובין אם מדובר בלקוחות.

המטרה העיקרית של תכנון ועיצוב חלל מסחרי, היא למעשה למשוך לקוחות פוטנציאליים, להניע אותם לרכוש ככל היותר ולבלות במקום זמן רב ככל האפשר, ולכן עיצוב חללים מסחריים מבוסס על מחקרים פסיכולוגיים, שמצאו מה גורם לאנשים לרצות לשהות בחלל מסוים ומה מקצר את השהייה בו. בנוסף, הוא צריך לתת מענה מבחינת נוחות התפעול, לבטא את הסגנון הייחודי של המותג ולשדר חדשנות והצלחה. 

ההבדלים בין עיצוב חלל מגורים לעיצוב חלל מסחרי

מאחר שחלל מסחרי, בשונה מבית מגורים, משמש לצורך עסקי, התכנון והעיצוב צריכים כאמור להיות מכווני מטרה, הן לתפעול הנאות של מקום והן ליצירת אווירה מזמינה ונעימה.

הבדל נוסף הוא, שהליך העיצוב וההקמה של חלל מסחרי, הוא לרוב קצר יותר משל בנייה פרטית, בשל האילוץ  להתחיל להפעיל את המקום ולהחזיר את ההשקעה, בהקדם האפשרי.

עיצוב מסעדות, עיצוב מכוני יופי או עיצוב מרפאות שיניים, יכול בנוסף, לאפשר למעצב להתבטא ולהפעיל יצירתיות סגנונית, כמובן בהתאם לאופי המקום, יותר מאשר בעיצוב מגורים, שצריך לענות יותר על הצד הפונקציונלי.

התכנון והעיצוב של חלל מסחרי, הוא מורכב יותר מהבחינה הבירוקרטית, כי הוא מצריך עבודה מול גופים ציבוריים רבים כמו רישוי עסקים, תקנות הנגישות של משרד המשפטים, משרד הבריאות, מכבי אש ומשטרה.

כללים לעיצוב חללים מסחריים

  • אפיון מקדים של החלל – כשבאים לתכנן ולעצב חלל מסחרי, יש לבצע אפיון מקדים של המקום בהתאם לייעוד שלו, כדי לבחור בסגנון שיתאים לאווירה ולקונספט של העסק, לצורת ההתנהלות בחנות, בבית הקפה, במרפאה או במספרה, לסוג המוצרים המשווקים בו ולאפיון של קהל היעד.
  • נגישות ונוחות – חלל ציבורי חייב על פי החוק להיות מונגש מבחינת נוחות הביקור והשימוש, לכל סוגי האוכלוסייה. יש לתכנן בנוסף גם את השטחים הפתוחים שמסביב, אם יש כאלה ולשים דגש על התאמתו הוויזואלית של בית העסק, לסביבה.
  • חלוקת חלל נכונה – חלוקה נכונה היא משמעותית ויכולה להשפיע הן על האווירה והתחושה במקום והן על הנוחות לתפקד בתוכו. חשוב לנצל את ממדי החלל הנתון בצורה חכמה, כדי לתת רושם של חלל מרווח וכדי להגדיל את אזור התצוגה ואת מגוון המוצגים, אם מדובר בחנות, ואת שטח ההסעדה המאפשר להציב עליו שולחנות, אם מדובר במסעדה וכד'.
  • חומרי גלם איכותיים – מאחר שחלל מסחרי מאכלס ומשרת קהל רב מדי יום, חשוב לבחור בחומרי גלם בעלי חוזק מכני, עמידות וקלות בתחזוקה.
  • חיבור לשפת המותג – הבחירה בחומרי הבנייה, בריהוט, האבזור והתאורה, צריכה להיות כמובן מותאמת לסגנון והאופי שנבחרו כדי לייצג את המותג, בית העסק או החברה. כך לגבי השימוש בצבעוניות ובאלמנטים גרפיים, כחלק משפת המותג, או כאלמנט דקורטיבי נפרד. כל אלה יכולים לתרום ליצירת חלל חווייתי, ייחודי ומזמין, שנעים להיכנס אליו ולשהות בו.
  • הדמיה תלת מימדית – כדי להציג את התוכנית בפני הלקוח, עומדת כיום לרשות האדריכלים והמעצבים אפשרות לבצע הדמיה תלת מימדית, הממחישה ויזואלית כיצד ייראה החלל בסופו של תהליך ומאפשרת ללקוח להתרשם, להעיר ולבקש תיקונים, אם יש בכך צורך.
Call Now Button דילוג לתוכן